sobota 1. srpna 2015

JAK PŘEŽÍT ČTVRŤÁK + TIPY K MATURITĚ

weheartit.com

Polovina prázdnin za námi (teda, mě čeká ještě volno v září :3 :D) a studenti už se pomalu můžou chystat na začátek školního roku. Vidím, jak mamky budoucích prvňáků šílí, už mají pokoupené batohy, pouzdra a podobně. 
Já jsem si připravila pár rad a tipů, jak přežít bez újmy na zdraví čtvrťák na střední škole (je na vysoké vůbec nějaký čtvrťák? :D) a taky jak zvládnout maturitu bez větších stresů.

Ihned po nástupu do školy si běžte zamluvit nějaké místo na tablo. My jsme to řešili v listopadu a nikde nic nebylo (magoři z gymplu si zabrali všechny výlohy :D -_-). 
Čím dřív začnete rozvržení tabla a téma fotografií řešit, tím lépe. Čím víc lidí, tím více názorů a hádek ohledně barvy, pozadí, toho, jestli budou holky mít nahá ramena, nebo budou oblečené,... 

Další hádky vás čekají při plánování stužkováku či maturiťáku. Bohu dík, my jsme maturiťák neměli, pouze nás v aule školy ostužkovali. I přesto se připravte na dohadování kvůli barvě stužek, nápisu na nich, barvě šerp a podobně. Taky musí někdo naplánovat program, napsat řeč, kterou bude někdo říkat a podobné drobnosti, díky kterým se zase celá třída rozhádá ;).

V období Vánoc už na vás všichni budou tlačit, abyste se chystali k maturitě. Z vlastní zkušenosti vám řeknu, že máte ještě tak dubna čas :D. Nicméně ihned po Vánocích nastává konec 1. pololetí, takže se připravte na zkoušení a testy.

Taky někdy v průběhu ledna, února a března probíhá uzavírání přihlášek na vysoké školy. O tom toho samozřejmě od učitelů uslyšíte hodně, takže snad nehrozí, že to prošvihnete.

Pokud ještě nemáte vypracované otázky, zhruba v tom dubnu už byste měli začít, abyste v květnu měli klid na učení. Neberte si příklad ze mě, kdy jsem stihla vypracovat a naučit se češtinu a ekonomiku + naučit se řeč k maturitní práci za nějaký týden před státní a necelé 2 týdny před školní :D. 

weheartit.com

Jak tedy zvládnout školní maturitu?
Bude vám to říkat každý a bohužel je to pravda - nenechávejte to na poslední chvíli. 

Některým stačí si projít staré sešity, někdo si postahuje víc materiálu z internetu a poté si to pouze zvýrazní, každému vyhovuje něco jiného. Držte se toho, jak jste se učili v průběhu předchozích let. 
Já jsem měla všechno stejným fontem a na nadpisy a podnadpisy jsem používala stejný styl. Hlavně žádné slátaniny a 2 různých velikostí písmen a stylů.

Pořiďte si složky. Na každý předmět samostatnou. Na začátek složky si vložte seznam témat/knížek (například s vypsanými body, o kterých musíte mluvit, popřípadě si do češtiny vložte osnovu, podle které nyní probíhají maturity) a pak si podle bodů říkejte vybrané téma/knihu. 

Dejte si na každý den jasně stanovený cíl. Například že za jeden den se naučíte 2 témata. Pokud se naučíte 3, tím lépe, ale když se na to vykašlete, nahrne se vám to potom později.

weheartit.com

Nevím, jak to bude vyhovovat vám, ale já jsem se knížky učila podle období. Takže jeden den jsem se naučila Národní obrození (takže 1 knížku :D), další například literaturu 1. poloviny 20. století (což už bylo nějakých 7 knížek). Díky tomu, že jich později bylo víc, tak jsem si ten literárně-historický kontext neustále opakovala u každé knížky a snáze se mi zapamatoval.

Pokud vám vyučující řekne, že se na nějakou konkrétní věc zeptá (popřípadě ji chce vědět u zkoušení), tak počítejte s tím, že i u maturity ji bude chtít vědět. Naopak, pokud na rovinu řekne, že něco umět nemusíte, tak se to zbytečně neučte.

Vypracované knížky můžete najít například tady nebo tady. Ono je jich všude plno, ale já jsem si tyto 2 stránky oblíbila proto, že knížky jsou jako .doc, proto jsem si mohla pohodlně zkopírovat, co jsem potřebovala. Na některých stránkách je to sice dobře rozebrané, ale nedá se kopírovat (a ono nebaví mě psát děj z hlavy, když jsem knížku četla v prváku :D a opisovat 20 dějů...)

Pokud jste flákač, kterému vždycky všechno vyšlo, tak to tak s největší pravděpodobností bude i u maturity. Z 20 knížek se naučíte 10 a chcete Babičku? Tak si ji vyberete.

weheartit.com

Jestli jste šprt, který se naučí všechna témata a je jedno, které si nedokážete zapamatovat, tak máte jistotu, že si ho vylosujete :) :D.

Snažte se nenaštvat a nehádat se s předsedou/předsedkyní komise, budou se vás snažit potopit.

I ti nejhorší učitelé ví, že jste nervózní a něco vám vypadne. Takže je možné, že učitel, který vás 4 roky nesnáší a dělá z vás v průběhu celé zkoušky debila, vám stejně dá 28/28 (věřte mi :D).

Nebojte se improvizovat. Pokud už nevíte, co říct, zkuste odbočit k podobnému tématu z jiného předmětu, pokud se to zkoušejícím nebude líbit, oni vás sami zastaví.

weheartit.com

Snažte se učit tak, abyste 2-3 dny před maturitou pouze opakovali.

Den před konáním zkoušky už se nic neučte (ani v den konání! :D). To, co jste se naučili už nezapomenete a nic nového se nenaučíte. Prostě si dejte horkou vanu, pusťte si písničky a neřešte to ;).


Jak zvládnout státní maturitu? (konkrétně češtinu a matematiku)
Budu upřímná - školní okecáte, státní ne. Pokud jste se nenaučili gramatiku za 9 let (dobře tak 7) na základce + 4 na střední, tak na maturitním oboru nemáte co dělat.

Projděte si staré didakťáky. Z oficiálních stránek už starší testy odstranili, ale pořád jsou k dostání zde: čeština, matika. Mimo jiné tu naleznete i angličtinu, němčinu, ruštinu a další předměty. U jazyků je možné si prohlédnout zadání písemných prací a u češtiny jsou i příklady pro ústní.

Zůstaneme stále u češtiny. Najděte si diktáty. Klidně i pro 2. stupeň ZŠ. Procvičíte si psaní velkých písmen, s/z, čárek, prostě čehokoliv, v čem pokulháváte. Například zde

weheartit.com

Pokud máte ještě sešity ze základní školy, projděte si je. Najdete v nich to, co byste měli umět, často v nich máte různá cvičení. 

Kupte si nějakou knížku pro maturanty jako Odmaturuj z (českého jazyka, matematiky,...) nebo (český jazyk, matematika) v kostce. Já můžu za sebe doporučit od Didaktisu edici Maturita
U matematiky tam naleznete příklady rozdělené do okruhů jako u maturity, u kterých máte i výsledky a vysvětlený postup. Na konci se nachází 3 didaktické testy, ke kterým jsou napsané postupy.
Češtinu jsem si nekupovala, pouze jsem si ji prohlížela. Vím, že se tam nachází didakťáky a myslím různá cvičení. Taky příklady, jak by měla vypadat ústní a vzorové slohové práce.

K češtině vám toho víc neporadím, protože jsem se nic neučila. Jediné, co se ještě vyplatí, je si zopakovat charakteristické "rysy" pro jednotlivé slohové útvary (např. vypravování - musí obsahovat zápletku, rozuzlení, přímou řeč; charakteristika - přídavná jména, přirovnání;,...).

weheartit.com

U matematiky - počítejte. Hlavně počítejte. Pořád. Já jsem brala učivo po okruzích a když mi nějaký šel, tak jsem se s ním zbytečně nezdržovala. Pokud jsem ale narazila na nějakou slabinu, tak jsem hledala další a další příklady. 
Můžu za sebe doporučit Matiku mailem, kdy mi každý den došel 1 příklad, typově velice podobný, jako u maturity. Další den došel další příklad a výsledek toho předchozího. Pokud si nevíte rady, můžete si rozkliknout nápovědu, která by vás měla navést na správný postup. Navíc je řešení příkladu vždy vysvětleno ve videu :)
Další dobrá stránka je tato, najdete tam vypsané typy příkladů, které se u maturity nachází.
Velice známé jsou také příklady.eu, kde jsou příklady rozděleny do okruhů a jsou uvedeny i postupy.
Posledním mým matematickým tipem je Marek Valášek. Já jsem díky němu pochopila vektory. 

Nepanikařte. Všechny příklady se dají zvládnout. Čtěte hlavně zadání! Pokud jste dement jako já, tak si do kalkulačky příklad zadejte třeba 3x, abyste měli jistotu, že jste tam nepomačkali něco špatně :D

weheartit.com

Dávejte si do kalkulačky i 1+1, pokud si nejste jistí.

Pište jednotky. Jinak se odečítají body. Nezapomeňte zaokrouhlit, pokud to budou vyžadovat.

Z vlastní zkušenosti - vůbec nevadí, že vám do zadání dají rovnici s y a vy jim do řešení napíšete x :D Uznají vám to.

Zbytečně se nezdržujte s příklady, u kterých vůbec nevíte, jak byste je počítali.

Tipujte. Jak nám říkala učitelka - všude něco zakřížkujte! Body se neodečítají a vždycky je šance, že se trefíte. 

I když vám výsledek přijde podezřelý, může být správný. Málokdy vychází celá čísla. 


Myslím, že tímto jsem vyčerpala své vzpomínky čtvrťák + maturitu a všechny věci, které mi uvízly v hlavě jsem snad vypsala. Nemusíte se ničeho bát, zvládli to takoví blbouni, že to musí dát fakt každý.

Po dlouhé době jsem teda něčím přispěla a asi to zase dlouho neplánuju, protože se mi vůbec nechce psát, i přesto, že mám 2 články v hlavě namyšlené a částečně rozepsané :D -_-.


¨






Nějaké další tipy a rady?
Už máte odmaturováno, nebo vás to teprve čeká?

1 komentář:

  1. Výborně, zrovna to jsem hledala, už mi hoří na paty :D Díky ^^

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář a doufám, že není poslední :)