sobota 30. dubna 2016

YOUTUBEŘI: REKLAMY, KOMENTÁŘE, SPOLUPRÁCE,...

wehearitit.com

Stydím se. Fakt. Celý semestr jsem na to kašlala. A teď, když mám zápočty a zkoušky, tak se rozhodnu, že napíšu článek. Genius. Ať žije prokrastinace. Tento článek už mám v hlavě docela dlouhou dobu. Už ho nějakou dobu v hlavě formuji a přemýšlím, co vlastně napsat. Protože mi přijde, že blogeři přichází snad každý týden s novou "kauzou", ke které mám tendenci se vyjádřit :D.


Jsem typická ženská a ráda čtu různé diskuze. Takhle jsem už před nějakou dobou narazila na diskuzi na Vinted, která nesla název Která blogerka vás štve a proč?
Velice obsáhle se řešily reklamy, které youtuberky dávají do videí, spolupráce s různými značkami a nějaké cenové ohodnocení za zmínění produktu. Některé informace (a to takové, které řekly samy youtuberky, ne žádné "prý") mě opravdu zaujaly a v něčem docela změnily na různé slečny můj názor.
Několik stránek v tématu také zabrala diskuze o mazání komentářů pod videi a na jiných sociálních sítích. Opět mě překvapilo, kolik dospělých ženských není schopných přijmout kritiku a buď komentáře mažou/psychicky se sesypou/jsou naštvané a napíšou srdceryvný příspěvek (nebo natočí video). 
No a nenapadlo mě nic lepšího, než o těchto nejčastěji zmiňovaných tématech napsat článek, kde vyjádřím i já svůj názor a pohled na věc :).

Spolupráce
Velice, velice omílané téma. Jasně, že je levnější, poslat 20 youtuberkám rtěnku a makeup a dohodnout se, že tyto výrobky ukážou ve videu, než platit za reklamu v televizi. Jenže když to tak člověk sleduje, tak vidí, že youtuberky už nejsou lidi, kteří to dělají pro zábavu. Že jsou takovými marketinkovými loutkami. Kývnou na každou spolupráci a vůbec je nezajímá, že firma spolupracuje s dalšími 30 kolegyněmi a ony tak nepřijdou vůbec s ničím originálním a novým. Je jim jedno, že divák uvidí to stejné v x videích. Hlavně, že ony potom budou moct v room tour ukázat plné šuplíky kosmetiky a vyzkoušet novou paletku stínů od UD -_-. 
Často argumentují tím "A vy byste nechtěli vyzkoušet něco nového?" Řeknu to tak. Kdybych měla publikum 200 000 sledujících, tak bych si sakra 2x rozmyslela, na co kývnout a na co nikoliv. Jak máme vědět, že to, co vy vychválíte do nebes je opravdu dobré? Neříkáte to jen kvůli tomu, že to máte ve smlouvě? 
Pokud bych měla uvést konkrétní příklad: Když jste se podívali na video PLH před 2 roky, tak vám řekla, že tyhle stíny od Essence jsou propadák, tady řasenka od Rimmelu stojí za prd, makeup od Maybelline je nepoužitelný a má tmavé odstíny. Dnes? Stíny už nejsou propadák, ale jsou hůře pigmentované (překlad - pigmentace téměř žádná), řasenka sice vůbec nedělá to, co slibuje, ale není špatná, makeup se musí pořádně zapracovat, zapudrovat a určitě bysme se na něj měly v drogériích podívat i my bledulky (a když se na něj podíváme, zjistíme, že nejsvětlejší odstín je na nás tmavý i v létě). 

Proto už se vůbec nerozhoduju, zda si něco koupím, nebo nekoupím podle youtuberek, ale podívám se na Omlazení, nebo se zeptám na Vinted. Tam jsou aspoň slečny upřímné, napíšou, proč jim daná věc sedí, nesedí a často je tam kritika na věci, co mi sedí, než chvála na to, co mi nesedí.

Jojo, Metaxa se v diskuzích řešila docela dlouho... Internet už není o zábavě, ale spíš o reklamách a spolupracích...

Peníze
Dost se všude řeší, kolik si vlastně youtubeři videi vydělávají. Ti se tváří, jakože je to činnost téměř charitativní, že oni se obětují pro nás diváky a skoro nic z toho nemají. Že všechno investují do techniky, youtuberky do produktů, které nám potom zrecenzují a tak dále. Nevím teda, do kterých produktů youtuberky investují, když většinu dostanou... 
A já nevím. Já jsem zrovna divák, který kromě tutoriálů na makeup nebo účes, video vůbec nepotřebuje mít v 1080p. Mám ho totiž jako kulisu. A když někdo natáčí challenge, tagy a povídací srajdy, tak nevím, k čemu potřebuji mít jeho beďar na nose v HD kvalitě...
Celkově "kariéru" youtubera nechápu. Jakože... za co dostávají ty peníze? Za to, že dělají to, co je baví (podle nich teda). Nebudu tu tvrdit, jak jednoduché je natočit video. Pro každého je to totiž náročné úplně jinak. Někdo umí mluvit a proto také nemusí mít 150 tisíc střihů, protože svoji myšlenku dokáže říct bez přeřeků, věčných "ehm, vlastně, prostě" atd. No a pokud tohle někdo neumí, tak se hold musí ještě naučit stříhat a upravovat video tak, aby nezněl jako naprostý Maďar. 
Nedostávám za článek, který napíšu ani korunu. A přesto mám už asi 3. blog, na který pravidelně píšu své výlevy. Je to proto, že mě to baví. Chci se s někým podělit o své myšlenky. Chci se potom ohlédnout zpět a podívat se na to, jak jsem před x lety viděla svět. 
Myslela jsem, že přesně proto to dělají i lidi na Youtube. Ale když se nad tím člověk zamyslí, tak ono to asi tak úplně nebude pravda. 

Opět si dovolím 2 příklady z řady mladších youtuberek. První je Teri Blitzen. V době její největší slávy jsem vůbec nevěděla, kdo to je. Začala jsem ji občasně sledovat, abych se podívala, jak se mají lidi, co mají peníze (:D). Nahnala si fanoušky a teď, když má x set tisíc odběratelů, tak vydá jedno video měsíčně. A co je obsahem? Bubble tea, Senovážná 6, její Merch, Elite models nebo nějaké další reklamy. Umí vůbec ještě vydat video, které by nebylo plné sponzoringu a reklam? Přijde mi, že je opravdu vydává už jenom z povinnosti, která vychází z nějakých smluvních podmínek.
To stejné - Nici Koderová. Dřív jsem se podívala jen na nějaké video, spíš abych se zasmála, než nějak poučila (přece jen ten věkový rozdíl dělá svoje). Ale co jsem viděla, vydávala videa pravidelně. Teď? Samá reklama a video snad ještě s menší četností, než tolik opěvovaná Teri.

Takže já se ptám. Když je to váš koníček, nedělá se koníček z vlastní iniciativy, protože vás to baví a naplňuje? (já jsem opravdu zdárný příklad toho, jak vypadá koníček blogování :D - ale u mě je to dáno leností, ale taky novými koníčky, které mě baví víc, než psaní). 

assholegifs.tumblr.com

Komentáře
Dle mýho by měli lidi projít nějakým testem, který by jim nedovolil přidávat komentáře nikam na internet, pokud by to byli negramotní idioti. Nebo malé děti, které ještě neznají veškerá pravidla pravopisu. Možná už o mně víte, že jsem člověk, který češtinu má rád a snaží se psát pravopisně správně. Neříkám, že jsem expert. Ale ty výplody, které si někdy čtu pod videi na Youtube, pod příspěvky na Facebooku, nebo i třeba pod články na Blesku (zde se zase ukazují starší jedinci, kteří byli školou povinní před 30 lety a potom to taky tak vypadá). Vstávají mi vlasy hrůzou, vybíhají mi žíly na čele a odumírají mozkové buňky. 
Fakt bych dětem zakázala komentovat, nebo se vlastně jakkoliv písemně vyjadřovat, jestli nejsou schopny sesmolit alespoň trochu ucházející větu. Ono, děti jsou kapitolka sama o sobě. Nejen, že jejich komentáře postrádají často hlavu a patu, jsou gramaticky úplně špatně, ale často jsou to: 
1. nadávky (pro slova pí*a, ku*va, zm*d a podobné nejdou daleko), 
2. obhajoba jejich milovaného youtubera (s tím je spojený bod 1, kdy ať už se člověk snaží kritiku napsat sebevíce slušně a tak, aby si z toho youtuber/ka něco odnesl/a, dostane se mu některé z výše jmenovaných "oslovení"),
3. číčoviny typu "první". 
Ale ony děti nejsou jediné, které svého idola obhajují a hádají se za něj. Právě u většiny starších youtuberek se v komentářích vyjadřují ženy podobného věku, jako dané youtuberky (dejme tomu 30+). Když autorce videa napíšete kritiku, tyto ženy se na vás sesypou a začnou vám (většinou víceméně slušně) nadávat, že vy vůbec nemáte právo vyjadřovat svůj názor, protože jste vůbec nedokázaly to, co daná youtuberka, vůbec se vás nikdo na nic neptal a proč teda to video vůbec sledujete, když se vám v něm něco nelíbí!!! A abych nezapomněla - ZÁVIDÍTE!!!!

Jo, k tomu, že člověk vlastně vůbec nic nedokázal a až dokáže to, co youtuber/ka, tak potom by měl komentovat. Jako co dokázali? 
Já jsem udělala maturitu s vyznamenáním, dostala se na vysokou a zatím se na ní i držím. Většina youtuberů/ek ani tu maturitu nemá, protože je jim 16 -_-. Takže prosím klid. Každý za svůj život dokázal něco jiného a nemůžeme to měřit jen podle sebe. 
Moji rodiče nemají ani tu maturitu (a myslíte, že jsem jim řekla, že oni mi nemají co kecat do života, když já jsem na vysoké a oni mají výučňák, tím pádem ztratili právo mi mluvit do věcí okolo školy?!), ale zato postavili barák jak kráva, celý život se o mě starají a dokázali spolu vydržet (zatím) přes 30 let.  Která z youtuberek může říct, že je se svým mužem 30 let? Když valné většině je náct, takže nemají ani přítele, natož muže. 
Pochopte prosím, že každý má jiné úspěchy, jiné příležitosti a hlavně jiné cíle. To, že pro vás je životním snem mít 1 000 000 odběratelů ještě neznamená, že toho chtějí dosáhnout všichni. Někomu stačí, najít si někoho, kdo ho bude milovat. Někdo chce svůj život zasvětit práci a nebo nějakému výzkumu. Ale to přece nikomu nebrání v tom, aby vyjádřil svůj názor. 

Milé dámy. Každý má právo vyjádřit svůj názor. I ten, kdo youtuberce napíše, že je to kráva, tak na to má právo. Samozřejmě, že youtuberka se z takového komentáře nedozví, co se autorovi komentáře vlastně nelíbí a co by tedy mohla změnit. Pokud ale člověk napíše, že líčení se jí nepovedlo, protože to přehnala s konturováním, nebo se mu nelíbí boty k ukazovanému outfitu a zvolil by jiné, tak není důvod hned takového člověka zlynčovat. 
Já chápu, že máte určitou youtuberku rády, ale to, že vy ji vidíte v růžových brýlích a nejraději byste ji postavily na piedestal, neznamená, že je bezchybná, že se jí vždycky všechno povede a že každý sdílí stejný styl s danou slečnou/ženou. 

Když se podíváte na kanály komentujících, zjistíte, že občanku ještě nějaký ten rok mít nebudou. Ale nadávat někomu, to jim jde i ve 12 -_-.


Mazání komentářů
Víte, co mě opravdu dokáže naštvat? Když vidím, že člověk napíše opravdu pěkný komentář, kde youtuberovi/youtuberce napíše, co se mu na videu líbilo, co se mu nelíbilo a proč a najednou takový komentář zmizí. Já nikam komentáře nepíšu, takže mně se tohle nikdy nestalo, ale kdyby byl můj komentář smazaný, byla bych rozhořčená daleko víc.
Přijde mi, že kluci tohle fakt mají u zadku. Lidi jim píšou, že jsou buzeranti, kok*ti a nebo jinak nazvané pohlavní orgány a oni si z toho buď udělají srandu, nebo prostě takové komentáře ignorují (popřípadě daného člověka zablokují).
Naopak ženy? Přichází 3. světová, protože si někdo dovolil jim napsat, že jsou krávy, tlusté nebo že jsou škaredé. Víte, kdy budete žít život naplno? Jakmile vám bude jedno, co si o vás kdo myslí. Protože jedině tak budete dělat, co vy budete chtít a ne to, co vám povolí ostatní. 
Jenže youtuberky se většinou musí ze všeho vykecat a vylít si srdíčko, takže po téměř JAKÉKOLIV kritice (i když člověk napíše úplně normální připomínku) často přichází buď smazání komentáře, nebo daného člověka totálně zhejtí hejno fanynek či samotná youtuberka. Často poté přichází příspěvek na facebooku, nebo dokonce samostatné video o tom, jak se ony snaží a lidi je za to jen hejtují a tak dále a tak dále. 
Ehm. Pokud nedokážete člověka, který o vás řekne, že jste hnusné odignorovat a nevšímat si ho, tak si asi raději zakažte u videí komentáře, protože vždy se někdo takový najde. A důležité je se z toho nesesypat. A co, že si o vás někdo myslí, že jste hnusné? Myslíte si, že jste pro všechny nejkrásnější na světě? Myslíte si, že mají všichni dostatek inteligence na to, aby psali pouze smysluplné komentáře? 

U takové Teri se člověk nemůže vyjádřit negativně, protože pokud ho nezlynčují 11leté holky, tak mu komentovat "zakáže" i samotná Teri :)

Soukromí
Víte, co mě vždycky nejvíc pobaví? To, jak se youtuberky/youtubeři rozčilují, že jejich život řeší lidi, kterým je do toho úplný prd. Vyjadřují se v diskuzích a komentářích tím stylem, že lito lidé musí být opravdu zoufalí, když mají zapotřebí řešit život někoho jiného...
No... Bydlím na vesnici, která má asi 500 obyvatel. Člověk jde do hospody, kde toho vypije o něco víc, dělá po čem hovno a hned to ví celá dědina. Zmíní se o tom, že by chtěl bydlet s přítelem v Olomouci a už se řeší, že se stěhuje, proč se stěhuje, kdy se stěhuje,... Je to dědina s 500 obyvateli. Youtubery sledují desetitisíce, dokonce stotisíce lidí. Vždycky se mezi nimi najdou tací, kteří musí řešit každý prd daného člověka :). Navíc, uznejme, že když už někoho sledujeme, tak nás zajímá více informací o tom, koho vlastně sledujeme. Taky raději čtu blogy, kde je fotka autora, nebo nějaké základní info. Člověk je prostě tvor od přírody zvědavý :).
V této souvislosti mě napadá bulvár. Youtuberky se hroutí z toho, když o nich někdo napíše něco, co možná není (ale možná je) pravda. Lidi začnou spekulovat a diskutovat, jak by to tedy vlastně mohlo být a co je na tom pravdy. Zde přichází právě ty argumenty o tom, jaký mají tito lidé nudný život, že musí řešit životy jiných a tak dále.
Eh. Kolik lidí si kupuje Blesk, Aha! nebo nějaký časopis, kde je věčně rozebírán život celebrit. Řeší jejich oblečení, kde jim vylezlo ramínko, kde se opili, jak přibrali, jak mají problémy v rodině, protože naopak zhubli... A hroutí se z toho tito lidé? Mají potřebu psát o tom články, dělat videa, nebo třeba svolávat konference a smát se novinářům za to, jak mají ubohý život? Moc jsem si teda nevšimla... 

myselfishlonelykingdom.tumblr.com

Uf. Co jen říct závěrem? Já vlastně ani nevím. Myslím, že tento článek můžu s jistotou prohlásit za nejdelší na mém blogu. 
Doufám, že jste pochopili, co jsem tímto článkem chtěla říct a věřím, že nejsem jediná, která v youtuberech nevidí někoho, od koho by chtěl podpis a všude je opěvovala. Jsou to prostě jen lidi, které sleduje hodně lidí. That´s all.

Jaký máte na youtubery názor vy?
Co vás na blogerkách a youtuberkách štve?


1 komentář:

  1. Pěkně si to vystihla. Kosmetiku podle youtuberky si koupit je za trest, upozorňuji na to ve článcích každou chvíli, že jsem zase někde naletěla :-)

    O reklamách ve videích se nemá snad cenu ani zmínit, jak píšeš Tery už netočí skoro nic jiného, ale nejhorší je, že se mi zdá, že ji to ani točit nebaví a dělá to už jen z nutnosti... Za poslední rok šla Youtube scéna v tomto ohledu dost dolů. Mě reklamy ani spolupráce jako takové nevadí, ale jsem ráda, když jsem na to upozorněna, jenže kolikrát holky dělají, že si opravdu sami dobrovolně něco koupily..byla bych pro nařídit celoplošně označování reklamy a bylo by.

    A komentáře, to je všude stejný a je jedno jestli se člověk podívá na blogy, fb..kamkoliv, lidi si myslí, že jsou strašně anonymní a můžou si dovolit všechno.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář a doufám, že není poslední :)