úterý 5. května 2015

ZRADIL JIDÁŠ I VÁS?


Podobně, jako Slováci zahlcovali facebook různými obrázky se slovesem "súc", tak od většiny dnešních maturantů se dozvíte, že Jidáš zradil nejen Ježíše, ale i nás. 
Podle některých to byl dokonce sám Ježíš, Matyáš, Ďábel, Belzebub, Bazilišek, Gilgameš, Papež, nebo Brutus. 
Ale aby i nematuranti byli v obraze - zde je zadání maturity, můžete si najít otázku číslo 16. 

Jsem jediná, které si na Jidáše nestěžuje, protože i přes to, že mi to přišlo jako největší blbost, tak to bylo první jméno, které mě při slovech Bible a zrada, napadlo? 


Kromě toho se v didaktickém testu nacházel výňatek z díla Havran od Poea (nebo Poa?). V jednom z cvičení jsme měli vybrat, kterou bohyni myslí při spojení "poprsí Pallady". Na výběr byla Afrodita, Héra, Athéna a ještě jedna, kterou si nepamatuji. Nejdřív jsem na to trochu nevěřícně hleděla. A potom mě napadlo, jestli Pallada není nějaké jiné jméno oné bohyně. Přičemž mě okamžitě napadlo Pallas Athéna. 

A teď, kde je problém? Všude se totiž dočtete, jak Jidáš a Athéna zradili maturanty a díky nim neudělají maturitu. Eh, za Jidáše byly 3 body a za Athénu 1 nebo 2. To je 5 bodů dolů, což je ještě stále jednička -_-. Takže kdo mi tu bude tvrdit, že neudělal díky těmto dvěma úlohám - víte, kam jděte. 
Mnozí se ohánějí tím, že to s češtinou nemá nic společného. Uznávám, není to jako hledání pravopisných chyb, nebo určování autorů. Ale to tabulky a grafy, které se v dřívějších testech vyskytovaly, také neměly. A stěžoval si někdo? Ne. A proč? Protože to byly záchranné otázky, díky kterým každý získal body navíc :D.

Všichni píšou, jak tohle byly otázky pro studenty gymnázií. Já jsem z (dá se říct) obchodky. A věřte nebo ne, ale nejspíš budu mít 2 (což mě vážně štve, protože neumím číst zadání, díky čemuž jsem ztratila 3 body, které kdybych měla, tak mám 1 -_-). 
Navíc - kromě přiřazování autorů a pojmů jako "přímá, nepřímá, polopřímá řeč" jsme na střední škole nic dalšího nebrali. Pravopis se bere na základce! Dřívější testy by udělal žák základní školy, protože kromě pravopisu, jednoho grafu a jednoho přiřazení data v nich nic jiného nebylo. 

Jsem toho názoru, že pokud neumíte gramatiku, stavbu souvětí a větné členy, tak nemáte u maturity co dělat. Tohle se učí na základní škole. Psaní s/z, mně/mě, y/i, velkých písmen, určování větných členů a rozbor souvětí. A pokud nepoznáte souvětí, nemůžete dobře napsat ani čárku mezi větami. 
Mé velké díky patří naší nejlepší češtinářce a třídní ze základky, která nás tohle (a nenásilnou formou) naučila. Díky ní taky od 8. třídy vím, že Shakespeare zemřel roku 1616. Nemusela po nás řvát, dávat nám přepadové písemky, ani nás neohlášeně zkoušet. Jen to člověku uměla podat a vysvětlit. Nedrtila nás spojky u jednotlivých druhů vedl. a hl. vět. Naučila nás totiž, jak druh věty poznat... Ale tohle už odbočuju...

Já to řeknu jednoduše - kdyby se zlepšila kvalita výuky na základních školách, i lidi z průmyslovek by udělali maturitu. 



3 komentáře:

  1. Sranda, jak všichni maturanti píšou o Jidášovi. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě jen zajímá, s jakou perličkou přijde Cermat příští rok :D Protože povyk okolo Jidáše to podle mě nepřekoná :D

      Vymazat
  2. Já si myslím, že to do češtiny patří...je to prostě literatura.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář a doufám, že není poslední :)