středa 6. ledna 2016

BYT VS. KOLEJ

weheartit.com

Většina lidí, kteří se rozhodnou studovat vysokou školu a mají jasno v tom, že nechtějí dojíždět, řeší otázku, zda bydlet na koleji, nebo na bytě.
I já jsem tuto otázku řešila a tak v článku naleznete informace a všechna pro a proti.
Já studuji na UP v Olomouci, takže nevím, jaké jsou ceny bytů a kolejích v jiných městech. Ani nevím, jak jsou na tom jiné koleje. (Já jsem byla ubytovaná na kolejích Generála Svobody (GS) a o ty jsou zrekonstruované a nevím, jak vypadají koleje nezrekonstruované, popřípadě v jiných městech.)

KOLEJ

Jak to na koleji vypadá?
Většinou jsou pokoje po 3 lidech (jsou i samostatné, nebo pro 2, ale to si připlatíte). V Olomouci jsou 2 druhy kolejí. V jedněch je buňkový systém, kde mají 2 pokoje společnou chodbičku s lednicí, šatní skříní, toaletu a koupelnu. Kuchyně se spotřebiči se nachází na patře. A v nebuňkovém systému (říká se mu tak?) jsou společné pro celé patro i toalety a sprchy.
Pokoje bývají vybaveny postelemi (jste nečekali, že?), psacími stoly, skříní a poličkami. Na Generálkách je v pokojích po třech patrová postel + jedna samostatná (a hádejte, na koho vyšlo místo nahoře -_-). 
Na kolejích se nachází studovny, televizní místnosti, většinou nějaký ten bufet, občas i posilovna (kromě bufetu jsem teda nevyužila nikdy nic :D). Můžete si půjčit povlečení, prostěradlo, deku nebo prodlužku. Všechno ložní vám také vyperou.
Jo, u buňkového systému uklízí společnou chodbu, koupelnu a wc uklízečka (mám ten dojem :D). Úklid na pokoji je na vás (a myslím, že to nikdo nekotroluje).

Jak koleje fungují?
Nejdříve musíte podat žádost o ubytování. Na stránkách kolejí si potom můžete vybrat z jednotlivých pokojů (takže se můžete domluvit s kamarády, pokud chcete být spolu). Kromě čísla pokoje naleznete na internetu i jména osob, které v pokoji bydlí. Tím pádem se můžete seznámit ještě před ubytováním.
Kolejné činí okolo 90 Kč na den. Nevýhodou je, že se platí na celý měsíc, tudíž i na ty dny, kdy na koleji nejste. Na (GS) se platí předem na účet, nebo hotově. Před samotným ubytováním se skládá 1 500 Kč kauce, která je vám po odchodu z kolejí vrácena. Výpovědní lhůta je 1 měsíc (tudíž pokud chcete například od listopadu bydlet někde jinde, do konce září musíte podat žádost... eh... no, prostě že chcete odcházet :D). V říjnu si tam ještě pobudete, protože na říjen máte zaplacené kolejné a v listopadu můžete odejít. 

Klady
- koleje se většinou nachází v blízkosti fakult
- v blízkosti kolejí se nachází různé kluby
- také je určitě někde poblíž menza
- pořád ještě se nemusíte zas tak moc starat
- poznáte nové lidi
- pokud si s lidmi nesednete, můžete změnit pokoj
- je vám jedno, jak dlouho budete ve sprše, protože nemusíte řešit spotřebu vody, popřípadě plynu pro topení
- topí a to jako hodně, takže asi budete stále větrat, ale lepší, než zima

Zápory
- máte minimum soukromí
- pokoje jsou opravdu maličké
- máte jen jednu skříň, kam si musíte společně s dalšími 2 spolubydlícími narvat oblečení
- nemůžete mít věci, jako toustovač, žehličku, topinkovač a tak dále, pokud je u vás najdou při kontrole, dostanete pokutu
- provádí se kontroly (já jsem žádnou nikdy nezažila, takže nevím, co obnáší :D)
- od 10 večer se musíte prokazovat kolejkou na vrátnici
- od 12 do 1 probíhá obchůzka kolejí a je zamčený vchod, tudíž se na ně nedostanete 
- lidi jsou hrozní soukromníci a tak musíte mít svoji houbičku na nádobí, prostředek na nádobí apod.
- nemáte žádné talíře, sklenice ani hrnce
- nikdo u vás nemůže jen tak přespat, protože jsou občas kontroly kolejek
- nemůžete mít domácího mazlíčka

Komu bych kolej doporučila?
Společenským lidem, kteří jsou komunikativní, nevadí jim seznamování s novými lidmi, nepotřebují své soukromí tak často. Těm, kteří si rádi pospí, protože fakulta je většinou za rohem, popřípadě maximální čtvrt hodinku cesty pěšky. Těm, kterým nevadí hluk z okolních klubů (které se občas nachází přímo na kolejích).

BYT

Jak je to s bydlením na bytě
Nevím, jestli tu mám psát, jak funguje bydlení na bytě. Jednoduše si najdete nějakou nabídku, kde někdo hledá spolubydlícího (popřípadě nabízí k pronájmu byt, pokud jste až takoví samotáři, ale ten vyjde v Olomouci pěkně draho). Ceny pokojů se pohybují od 2000 nahoru. Čím více lidí na pokoji, tím levnější bydlení. My jsme na bytě 4 ve 2 pokojích (2 a 2) a platíme nájem něco přes 2 000, elektriku 200, plyn 300 a vodu 200. Takže suma sumárum 2 700. Hodně záleží na tom, kde se byt nachází. Kamarádka bydlí kousek od fakulty a zároveň kousek od centra a platí 2 500, ale jsou na pokoji 3 a na bytě je jich celkem 7. Já musím jezdit tramvají, ale zase si užívám klid. 
Ceny pronájmu jsou buď i s inkasem, nebo právě tak, jak to mám já, že majiteli bytu se platí nájem a potom se zvlášť posílá voda, plyn a elektrika. Takže je to starost navíc, myslet na to, do kdy má být co zaplaceno, komu se to platí a tak.
Vybavení pokojů je samozřejmě individuální. Většinou jsou ale vybaveny stejně, jako pokoje na kolejích, s tím rozdílem, že pokoje jsou větší (ale není to tak vždy).
No a vybavení bytu už je na nájemnících. V bytech se obvykle nachází kuchyně, pokoje a koupelna. Obývací pokoj nečekejte (ono, kdo má čas sledovat televizi :D).

Klady
- pokojů po 2 je daleko více v bytech, než na kolejích (a věřte, že je to opravdu rozdíl, jestli jste 2 nebo 3)
- můžete si přijít kdy chcete
- nikomu nevadí žádné spotřebiče
- mít psa není problém, jako na koleji (ale jak v kterém bytě, žejo)
- pokoj si můžete vybavit dalším svým nábytkem (nevím, kam byste ho na koleji dali :D)
- máte větší soukromí
- o koupelnu se většinou dělíte s méně lidmi
- patrové postele se v bytech, řekla bych, ani nenachází
- k hodně bytům máte k dispozici sklep, nebo půdu 
- v bytech se obvykle nachází už nějaké to vybavení, jako jsou talíře, hrnce nebo příbory
- často je všechno společné (1 mycí prostředek, 1 houbička na nádobí, 1 mýdlo na ruce) a přispívá se do společných úspor, ze kterých se po sléze tyto věci kupují
- můžete si vodit návštěvy, u kterých není problém s přespáním (pokud to nevadí spolubydlícím/u)
- výhodou je, že pokud přeplatíte na zálohách, protože tam o víkendech či zkouškovém nejste, tak vám peníze vrátí

Zápory
- už se musíte starat, nikdo za vás nic neuklidí a navíc je toho na úklid daleko víc
- když vám nesednou spolubydlící, nic s tím nenaděláte
- čím blíže centru se nacházíte, tím jsou byty dražší, koleje se nachází většinou blízko centra a vyjdou stejně, jako byty vzdálené od centra minimálně půl hodiny (pěšky)
- jakékoli opravy musíte zvládnout sami (na kolejích je opravář)
- musíte si hlídat spotřebu plynu, elektřiny a vody (obzvláště, pokud platíte tyto věci zvlášť a částky zálohy se vám mění v závislosti na jejich spotřebě) - takže většinou mrznete ve 20°, protože jste skrblíci :D
- sousedé - velká pravděpodobnost, že mezi nimi budou malé děti, které vám toho klidu při zkouškovém moc nedopřejí

Komu bych byt doporučila?
Eh, lidem, jako já. Lidem, kteří nesnáší lidi (:D). Těm, kteří mají rádi soukromí (i když je občas fakt problém, najít pokoj pouze pro 2, ale je to jednodušší, než na koleji). Lidem, kteří potřebují svůj prostor. Takovým, kterým nevadí, že budou možná muset jezdit autobusem, nebo tramvají. 


Doufám, že Vám můj článek alespoň trochu pomohl při rozhodování. Já sama jsem tohle dilema řešila dost dlouho a nakonec jsem si řekla, že ten pravý studentský život je na koleji. Prd. Byt je pro mě 100x lepší, narazila jsem na spolubydlící, se kterými si rozumím daleko více a je mi tam prostě fajn :) I když teda střádám plány na společný byt s P. :D Ale to si ještě pár měsíců počkám.

Jaký na to máte názor vy?
Kolej, nebo byt?



8 komentářů:

  1. Jeee :) byl milý článek :) já jsem se na UP hlásila, ale bohužel nevyšlo.. nicméně Olomouc je pro mě snad nejkrásnější město v ČR :3
    Přítel jezdí do Brna, dvakrát jsem za ním na koleji byla a spala tam a nic se neřešilo naštěstí :) :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olomouc je úžasná, to je pravda :) (a ještě pořád jsem nebyla schopná si ji v klidu projít a pofotit)

      Vím, že nás na to přespávání upozorňovali, ale že to víckrát prošlo, než neprošlo. Nicméně, nevím, jak bychom se s přítelem na patrové posteli nahoře mačkali :D Takže já jsem to neřešila vůbec :D

      Vymazat
  2. Pěkné srovnání :) já jsem naštěstí teprve ve třeťáku, ale podle tvého popisu bych asi zvolila byt :)

    OdpovědětVymazat
  3. Super článek. Taky jsem zažila intr, takže moc dobře vím, o čem mluvíš.
    http://mylife-iampsychoandmental.blog.cz/

    OdpovědětVymazat
  4. Skvělý článek. Záleží na tom, na jaké koleji chceš bydlet. Já studuju ve Skotsku a na kolej bych tam nikdy nešla. Jednak je dražší než byt (vůbec nechápu) a jednak tam člověk nemá žádné soukromí. Párty každý den pro mě už fakt není. :D

    STYLE WITHOUT LIMITS

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám kamarádku, která studuje v Anglii (na město si samozřejmě nevzpomenu) a taky právě chce jít s přáteli do nějakého podnájmu, že to vyjde levněji (a to už tak je to drahé, žejo :D).

      Já jsem třeba žádnou párty na koleji nezažila, asi jsme byla zrovna v nějakém klidném bloku. Jak bych si ale zašla na nějakou chodbovici, které jsou tak proslulé :D

      Vymazat
  5. V Brně taky lidí bydlí spíš v bytech, protože v penězích takový rozdíl není a člověk má klid. Někde v televizi jsem viděla, že mají koleje jako byt...člověk tam měl normálně ložnici s manželskou postelí a tak...bylo to převážně pro ty, co mají děti, ale nevím v kterém to bylo městě... A vyšlo to docela draho.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem strašně ráda, že jsem z koleje vypadla :D. A nechápala jsem spolubydlící, kterou jsem tam měla, která tam byla už 3. rokem a evidentně byla spokojená (je pravda, že ona byla společenský typ).

      Ale koleje, zařízené jako byt docela chápu a možná bych je i ocenila, protože ty částky za blbé 1+kk...kde na to chodí, na takové ceny? :D

      Vymazat

Děkuji za komentář a doufám, že není poslední :)